Modelstudies van de kust voor Hindeloopen tonen aan dat de aanleg van golfremmende werken (zoals geotubes, biezenmatten of palenrijen) die de kracht van de golfaanval op de kust verminderen, een positief effect hebben op vermindering van afslag van het strand door golven. Er ontstaan luwtezones voor vogels, vegetatie en vis. Dit verhoogt de ecologische kwaliteit van het gebied en de natuurwaarde.
De westkust (bij Hindeloopen) is complexer. Daar onderbreken vaargeulen van Hindeloopen, Workum en Makkum het noordwaartse zandtransport waardoor er diverse subsystemen ontstaan (zie Figuur 2.5). Ieder subsysteem bestaat ‘bovenstrooms’ (zuidelijk) uit een zone waar erosie (van zandplaten voor de kust en/of de kust zelf) domineert en een ‘benedenstroomse’ (noordelijke) sedimentatiezone. Deze zones zijn goed herkenbaar op luchtfoto’s. Metingen bij Workum laten verrassend grote erosie van de buitenwaarden na storm zien dat tot significant landverlies (plaatselijk 30 meter binnen een paar maanden) leidt
Transport van significante hoeveelheden zand naar het noorden start in de ondiepte tussen Molkwerum en Hindeloopen. Vanaf daar richting het noorden zijn enkele deelsystemenherkenbaar waarin zandtransport van zuid naar noord plaats vindt. Deze deelsystemen zijn: o.a. Van Molkwerum tot de havenvaargeul bij Hindeloopen. Van de havenvaargeul bij Hindeloopen tot de havenvaargeul bij Workum
Opgave: Baggerbezwaar vaargeulen
Maatregel: Slim baggeren is een oplossing om het zandtransport langs de westkust deels in stand te houden.
Bijvoorbeeld door zand uit de vaargeulen noordwaarts van de vaargeul aan te leggen.
Opmerking: De Workumerbuitenwaard zandmotor is deels aangelegd met gebaggerd materiaal uit de Workumer vaargeul.